Konst kan vara en utgångspunkt för lärande om: 1. Form, innehåll, och material/medier, 2. Språk, 3. Samtal om konst, 4. Stimulera symboliskt tänkande. På onsdagen, v. 11 hade vi en liten workshop i konst efter föreläsningen Barn möter konst- Konstpedagogik för yngre barn. Vi delades in i mindre grupper och varje grupp fick i uppgift att titta på var sin staty i och utanför Textilhögskolan med omnejd. Vi skulle fundera på vad vi kom att tänka på när vi såg statyn, vem/vad den föreställde och vad den betydde för oss. Jag och min grupp skulle först titta på denna staty:
De flesta av oss uppfattade figuren med armar och långa ben av grenar som elak och lite skrämmande. Vi kom att tänka på något väsen som bodde i skogen och lurade ut folk dit för att de skulle gå vilse. Ena halvan av hennes ansikte var dessutom vänligt medan den andra halvan såg ganska lömsk ut. Jag kom att tänka på Pinoccio och att hon nog hade blivit förvandlad av någon.
Sedan fick vi i uppgift att fundera på samma saker om denna staty:
De flesta av oss kom att tänka på att han var en student som nu var ledig efter att han avklarat sina studier. Statyn står strax utanför högskolans bibliotek. Därefter fick vi fundera på vad som skulle hända om de två träffades. Om de träffades tänkte vi att flickan från skogen skulle lura in studenten så att han gick vilse. Genom att arbeta på detta sätt med barnen kan man bygga upp en saga kring två statyer som möter varandra.
I Lpfö 98 (rev 10), s. 11 står det att arbetslaget ska ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer.
I Lpfö 98 (rev. 10), s. 12 står det att arbetslaget ska ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse i det dagliga livet samt att få bekanta sig med det lokala kulturlivet.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev.10). (2011). Stockholm:Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar