Att kommunicera är en grundläggande mänsklig rättighet. Alla barn kan inte uttrycka sig genom tal men alla barn kan kommunicera. Det talade språket är bara ett medel för att nå målet kommunikation. Tecken som stöd kan användas för barn med t.ex. hörselnedsättning, Downs Syndrom och autism. Dessutom är det bra att ta hjälp av hela kroppen för att förstärka det man vill säga. Man kan börja med tecken som stöd vid t.ex. fruktstunden. För att som pedagog få hjälp med detta finns det böcker på biblioteket att låna som handlar om tecken som stöd. I läroplanen för förskolan, (Lpfö 98 (rev.10), s. 11) står det att: Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin språk-och kommunikationsutveckling. TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) används tillsammans med talet, både för uttryck och förståelse, tillfälligt eller som bestående stöd. Babblarna är ett material som har utvecklats för barn som behöver tecken som stöd.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev.10). (2011). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar