torsdag 19 mars 2015

Workshop: Bild 2

Workshopen i bild började med en en genomgång av material och tillbehör. Bildläraren gick igenom hur man gör papper och Papier maché. När vi skulle tillverka papper använde vi oss av guska- och screenramar. Vi provade på att göra papper i olika tjocklekar och färger. I den blå färgen lade vi ner glitter och fjädrar:





                                            Bildläraren visar hur man gör Papier maché:




Jag provade på att göra mitt eget Papier maché. Jag färgade massan i denna gröna färgen genom att blanda den lite mörkare gröna färgen med gult. Det var meningen att det skulle bli grunden till en ansiktsmask:


Sedan var det dags att börja med leran. Det var tre olika sorters naturlig lera. Viktiga frågor att ställa sig var: Hur vill jag låta barnen möta materialet för första gången?  Vad är det för skillnad på de tre lerorna? Vad är bra med att lämna leran på golvet första gången? Vilka delar av läroplanen fick jag med genom att göra så? Vad händer om man planerar mindre, förbereder mindre och istället lyssnar mer?
I Lpfö 98 (rev 10), förskolans värdegrund och uppdrag, sid.6 står det följande: I leken och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter.

När man klämde ihop leran i handen, kom det fram en figur. Figuren fick två ögon med hjälp av en penna. Läraren gav oss sedan uppgifterna: Kan du bygga en kort form? Kan du bygga en slingrig form? Kan du bygga en rund form? Kan ni bygga ett torn av era olika former? Hitta på en berättelse till ert torn. Var är ingången? Finns det något inuti? Bor någon där? Ta hjälp av olika sinnesuttryck. Berätta sedan för dina vänner.



Med den färgade modelleran skulle vi välja en arg färg och sedan bygga en arg form av den. Därefter göra en glad form i en glad färg. Vi provade även på att göra en gladpresent till argformen. Av play-doo skulle vi göra en färgcirkel genom att blanda de tre grundfärgerna: gult, rött och blått. En annan möjlighet att titta närmare på färgcirkeln är att gå ut och plocka de olika färgerna i naturmaterial. 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev.10). (2011). Stockholm: Skolverket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar